Robotams teks atsakyti už padarytą žalą lyg avariją sukėlusiems vairuotojams
Turime pratintis prie minties, kai greta mūsų „apsigyvens“ elektroniniai asmenys – robotai, kurie ne tik padės žmonėms atlikti daugelį darbų, pakeis juos pavojingose situacijose ar stebins dirbtiniu intelektu, bet ir sukels žalos.
Todėl Europos Komisija (EK) raginama paruošti taisykles, kurios, be kita ko, numatytų jiems civilinę atsakomybę – lyg avariją sukėlusiems vairuotojams, o gamintojus įpareigotų sukurti specialų mygtuką, kuris leistų „nužudyti“ netinkamai dirbantį robotą.
„Dėl įspūdingos pastarojo dešimtmečio technologinės pažangos šiandienos robotai gali ne tik atlikti veiksmus, kuriuos paprastai ir išskirtinai atlikdavo žmogus, bet ir tam tikrų autonominių ir kognityvinių savybių (pvz., gebėjimo mokytis iš patirties ir beveik savarankiškai priimti sprendimus) plėtojimas vis labiau paverčia juos subjektais, sąveikaujančiais su aplinka bei galinčiais ją atitinkamai keisti.
Dėl tokios padėties teisinė, iš žalingų roboto veiksmų kylanti atsakomybė tampa esminiu klausimu“, – teigiama atitinkamoje rezoliucijoje, kurią ketvirtadienį rengiasi priimti Europos Parlamentas (EP).
Šia rezoliucija politikai paragins EK nustatyti pagrindinius etikos ir atsakomybės už robotų veiklą standartus, būtinus greitai besiplečiančiam robotikos bei dirbtinio intelekto sektoriui.
„Vis daugiau mūsų kasdienio gyvenimo sričių susijusios su robotais.
Reaguojant į šią realybę ir siekiant, kad robotai tarnautų žmonėms, mums skubiai reikia sukurti tvirtas Europos taisykles“, – pranešime spaudai cituojama EP pranešėja šiuo klausimu, Liuksemburge išrinkta Mady Delvaux.
Specialūs standartai esą būtini, norint visapusiškai išnaudoti robotų ir dirbtinio intelekto ekonominį potencialą, garantuoti tam tikrą saugos bei saugumo lygį, nustatyti atsakomybę už robotų atliekamus veiksmus.
Pastaroji visų pirma svarbi automobilių, judančių be vairuotojo, atveju. Rezoliucijoje kviečiama sukurti privalomojo atsakomybės draudimo schemą ir specialų fondą, iš kurio būtų padengiama žala tokių transporto priemonių sukeltų avarijų aukoms. Taip pat siūloma ilgainiui sukurti specialų teisinį statusą, kad bent jau tobuliausiems autonominiams robotams, kai jie autonomiškai priima sprendimus ar kitaip savarankiškai sąveikauja su trečiosiomis šalimis, būtų galima suteikti elektroninių asmenų statusą. Ttai būtų priežastis atlyginti jų padarytą žalą.
„Pradedant Marry Shelley sukurtu monstru Frankenšteinu, paminint antikinį Pigmaliono mitą, tęsiant Prahos Golemo legenda ir baigiant Karelo Čapeko robotu (šis autorius sukūrė tokį terminą), žmonės svajojo apie galimybę kurti protingas mašinas, dažniausiai – androidus, turinčius žmogiškųjų savybių, – rašoma rezoliucijoje. – Dabar, kai žmonija stovi ant naujos eros slenksčio, kai dar labiau patobulinti robotai, botai, androidai ir kitos dirbtinio intelekto išraiškos gali sukelti naują pramonės revoliuciją, galinčią persmelkti visą visuomenę, itin svarbu teisės aktų leidėjams apsvarstyti visas šio reiškinio teisines ir etines pasekmes bei poveikį, netrukdant diegti inovacijų.“
2010-2014 m. robotų pardavimas vidutiniškai augo po 17 proc., o vien 2014-aisiais – 29 proc. Per pastarąjį dešimtmetį metinių su robotikos technologija susijusių patentų paraiškų skaičius patrigubėjo.
Robotikos ir dirbtinio intelekto plėtra gali keisti gyvenimą ir darbo metodiką, didinti veiksmingumą, taupymą ir užtikrinti geresnes paslaugas, padėti žmonėms išvengti pavojingų sąlygų, pavyzdžiui, darbo valant toksiškomis medžiagomis užterštas vietas.
Bet pažangios mašinos, kurias galima mokyti ir kurios gali savarankiškai priimti sprendimus, suteiks ne tik ekonominių privalumų, bet ir sukels problemų dėl tiesioginio ar netiesioginio poveikio visuomenei. Netrukus robotai gali perimti didelę dalį žmogaus atliekamo darbo, bet prarastos darbo vietos nebus visiškai atkurtos, o tai kelia susirūpinimą dėl užimtumo ateityje ir socialinės gerovės.
„Galiausiai gali atsitikti taip, kad per kelis dešimtmečius dirbtinis intelektas tam tikru požiūriu pranoks žmogaus intelektinį pajėgumą“, – įspėjama rezoliucijoje.
EK taip pat siūloma įsteigti Europos robotikos ir dirbtinio intelekto agentūrą, kuri taptų šios srities techninės, etinės ir administracinės ekspertizės centru. Be to, užsimenama apie savanorišką robotų gamintojų etikos kodeksą, kuriuo būtų reguliuojama atsakomybė už poveikį visuomenei, aplinkai ir žmonių sveikatai. Šis kodeksas turėtų rekomenduoti gamintojams įdiegti mygtuką „kill“ (angl. „nužudyti“), kuris leistų, kilus pavojui, išjungti robotą.
Eglė Digrytė
Facebook komentarai
Susiję straipsniai
- Šių profesijų atstovai darbo neteks pirmieji
- Kas prisiims atsakomybę už bepiločio automobilio avariją?
- 2017 m. prognozės: virtualios realybės triumfas ir naujos dirbtinio intelekto aukštumos
- BMW geri, bet dar kvaili: IBM įkrės proto (Video)
- Specialistai bandys apsaugoti automibilius nuo programišių
- Superkompiuteris palengvins vairuotojų gyvenimą
- Praktinis eksperimentas su „Tesla Model S“ autopilotu: žmonėms saugus, daiktams – ne (Video)
- „Tesla“ ir kiti kuria išsigelbėjimą nuo stoteles niokojančių vairuotojų (Video)
- Tailor Brands dirbtinis intelektas, kuris kurs reklamas ir logotipus
- Naujas modelis padės sukurti dar tobulesnį DI
- Ar robotai taps „elektroniniais asmenimis“?
- Didžiojoje Britanijoje žadama daugiau dėmesio robotikai
- Mokslininkai rado būdą, kaip sudaryti tikslius skurdo zonų žemėlapius
- Ateities automobiliai: asistentas, žinantis, kaip šiandien jaučiatės
- Lietuviai kurs dirbtinį intelektą
- „Uber“ autonominių automobilių bandymai rodo problemas – užfiksuotas pavojingas pažeidimas (Video)
- Autonominių automobilių teisinė bazė: atsakymų dar nematyti
- Kiek kainuoja autonominių sunkvežimių kūrimas ir vystymas? Regis, Rusija tai ketina padaryti pigiai
- „Tesla“ elektromobiliai patys pasirūpins savo remontu
- 5 pagrindinės problemos, kurias padės išspręsti DI
- Naujas DI įrenginys padės žmonėms socializuotis (Video)
- Rusai pasišovė sukurti savo autonomiškų automobilių technologiją
- Europos Parlamentas siūlo reglamentuoti robotiką
- „Google“ parodė, kad su dirbtiniu intelektu reikia elgtis labai atsargiai (Video)
- Iš ko darbą atims nauja robotų revoliucija?
- „Mercedes-Benz“ demonstruoja raumenis: parodė ateities autonominio važiavimo sistemą (Video)
- Mokslininkai deda daug vilčių į DI, galintį valdyti robotus
- Sukurtas algoritmas gebantis atskirti būsimą nusikaltėlį: jis veikia, tačiau ar etiška naudoti?
- Lietuviškas D.I. – ne dirbtinis intelektas, o dirbtinis idiotas
- Kauno studentai sukūrė autonominio vežimėlio oro uostui prototipą
Reklama
Reklama
Mūsų draugai
Naujausi įrašai
Europos Sąjunga ir robotika: kur link mes keliaujame?
Parrot SLAM dunk – paketas, skirtas bepiločių gamintojams (Video)
Mesh Mould – robotas-statybininkas (Video)
Inovacinis robotas-dažytojas PictoBot iš Singapūro (Video)
Plobot – robotas, mokantis vaikus programavimo (Video)
HES Hywings — bepilotis, naudojantis vandenilio kurą (Video)
Emotix Miko — komunikacinis robotas su emocijomis (Video)
MMS Drone – patvarus benzininis bepilotis (Video)
Draugaukime
Naujausi komentarai
Žymos
Visos kategorijos
- Dirbtinis intelektas
- Dronai
- Egzoskeletai
- Karinė robotika
- Namų robotai
- Naujausi
- Pagalbos robotai
- Pramoniniai robotai
- Robotai
- Robotai humanoidai
- Robotai ir menas
- Robotai ir žmonės
- Robotai kine
- Robotai medicinoje
- Robotai mokslui
- Robotai pramogai
- Robotikos ateitis
- Robotiniai automobiliai
- Robotiniai žaislai
Skaitomiausi įrašai
Komentarai (0)